Samenwerking met collega's verbeteren
Samenwerking lukt alleen als je vertrouwen hebt in de vaardigheden van je collega's en weet wat je van elkaar kunt verwachten. Samenwerking betekent accepteren van de taakverdeling en vasthouden aan afspraken. Samenwerken is het gezamenlijk werken aan één en hetzelfde doel. Samenwerken is dus helemaal niet zo makkelijk als het lijkt!
Samenwerken gaat vooral over jezelf
Zoals we samenwerking hiervoor beschrijven, gaat het vooral over jezelf, over de rol die je inneemt in je team. En dus niet over anderen of over zaken die zogenaamd buiten jezelf liggen. Het samen aan een doel werken betekent precies wat er staat: namelijk dat je het samen doet en niet alleen. Jij bent dus net zo goed verantwoordelijk, als je collega's als het om teamwork gaat.
Invloed op de wijze van samenwerking
Je kunt veel invloed hebben op de manier waarin je met je team werkt, gewoon door je mond open te doen, vragen te stellen en je ideeën in te brengen. Als je de samenwerking met collega's wilt verbeteren, moet je de aandacht richten op het doel dat bereikt moet worden. Hoe is dat doel te bereiken en wat is daarvoor de beste taakverdeling? Zorg dat iedereen in het team, net als jezelf, doet waar hij of zij het beste in is en durf op je collega's te vertrouwen. Zo neem je verantwoordelijkheid voor je rol in het team.
Leren samenwerken
Teambuilding is niet alleen een zaak voor de leidinggevende. Juist door zelf, met je collega's, te werken aan teamwork, wordt je eigen werk leuker! Als team bereik je sneller resultaten en tegen een hogere kwaliteit. Deze groepsdynamica geeft voldoening en dat was nu precies de reden waarom je dit werk doet. Samenwerken begint met het accepteren dat je gezamenlijk verantwoordelijk bent.
Laat je gratis adviseren
door professionals
Heb je persoonlijk advies nodig over je carriere? Je kan jouw vraag plaatsen in ons forum.
Loopbaanadviseurs geven antwoord.
Relevante artikelen en diensten
Assertiviteit: nee-zeggen als uitdaging
Allemaal hebben we weleens problemen met onze assertiviteit. Nee-zeggen is immers niet zo eenvoudi...
Discriminatie door werkgever
Onderscheid maken is in een beperkt aantal gevallen toegestaan, maar discriminatie door werkgever is...
Manipuleren van collega's
Het is een feit dat kantoorpolitiek bestaat. Collega's die over elkaar roddelen, collega's die carri...
Samenwerking met collega's verbeteren
Samenwerking lukt alleen als je vertrouwen hebt in de vaardigheden van je collega's en weet wat je v...