Recruitment via Twitter

Door Tom Spitters op 23 september 2011  

Twitter is helemaal ´hot´. Niet alleen om anderen op de hoogte te houden van jouw belevenissen, maar ook om jezelf op de kaart te zetten in zoektocht naar een nieuwe baan. Solliciteren via Twitter heet tegenwoordig ´Twilliciteren´. Recruitment in een nieuw jasje. Dat geeft de inpact van dit nieuwe social medium al aan. Maar wat is Twitter nu precies? Via internet kun je jezelf aanmelden op Twitter. De kracht van Twitter ligt in de 140-tekens berichten. Door het maximum van tekens zijn de berichten op Twitter kort en krachtig. Een dergelijk bericht heet een Tweet. Recruitment krijgt op deze manier een heel andere dimensie.

Hashtag
Met behulp van een zogenaamde ´hashtag´ oftewel het #-teken, kun je via Twitter een bepaalde groep lezers bereiken die gericht geïnteresseerd is in een specifiek onderwerp. Via een hashtag kan ook recruitment plaatsvinden; twitter een bericht dat gericht is op recruitment en alleen die gebruikers van Twitter die zich richten op recruitment kunnen de Tweet lezen.

Recruitment
Op zoek naar een nieuwe uitdaging? Zet het op Twitter en de hele wereld leeft met je mee. Maar ook een organisatie kan recruitment van nieuw personeel via een Twitter bericht opgeven. Belangrijk bij recruitment is, dat er een goede sterke motivatie in het 140-tekens bericht is omschreven. Zowel de organisatie die via Twitter aan recruitment doet als de kandidaat die zich via Twitter aanbiedt, moet daar rekening mee houden.

Profileren
Tegenwoordig is Twitter verbonden met belangrijke recruitment sites en andere social networks zoals Hyves, Facebook en LinkedIn. En zelf is er een specifieke recruitment site van Twitter in het leven geroepen: www.twilliciteer.nl. Via het aanbod op deze site kunnen lezer direct reageren of een open sollicitatie sturen. Recruitment van personeel verloopt via Twitter anders dan op de traditionele manier. Een kandidaat is verplicht zich in 140-tekens te profileren. Korte omschrijving en krachtige taal worden bij recruitment via Twitter ineens belangrijke factoren.


 

Reageer

Meer artikelen binnen 'Werving & Selectie'

Bekijk artikelen op categorie