Werkervaringen & Beroepen

Je kunt hier over ruim 400 beroepen verschillende werkervaringen lezen. Onze bezoekers hebben over hun beroep de voor- en nadelen beschreven. Hierdoor weet jij direct of een beroep bij jouw persoonlijke interesses past. Je kunt beroepen zoeken door een beginletter van het beroep te selecteren. Of je zoekt een beroep eenvoudig via de zoekbox.

Heb jij een leuke baan? Vul dan het formulier in om ook jouw verhaal aan onze database toe te voegen.

Wist je dat...

Werksite een gratis sollicitatiecursus t.w.v. € 69,- weg geeft?

OP=OP!

Werkervaringen: Grafisch Ontwerper


Branche:
Communicatie-media
Functie-categorie:
Reclame-communicatie
Auteur:
Niet bekend

Je ontwerpt reclamefolders, briefpapier, agenda's, tijdschriften, verpakkingen, diapresentaties en andere 'communicatieproducten'. Grafisch ontwerpers werken als zelfstandig ondernemer (waarbij je zelf opdrachten moet binnenhalen) of zijn in dienst van bijvoorbeeld een reclamebureau, ontwerpbureau, uitgeverij of drukkerij. Je hebt redelijk veel vrijheid om zelf te bepalen hoe je opdrachten uitvoert, al houd je natuurlijk veel rekening met de wensen van de klant.

Eerst overleg je met de opdrachtgever, die meestal hooguit een vaag idee heeft over wat het ontwerp moet 'communiceren'. Moet een folder bijvoorbeeld zakelijk overkomen of juist trendy? Moet een verpakking iets speels hebben of juist degelijkheid en kwaliteit uitstralen? Ook bespreek je wat het mag gaan kosten en onderhandel je over de prijs. Op de computer en soms ook nog achter de tekentafel geef je het idee van de klant dan vorm. Dat doe je op een originele manier (met tekeningen, foto's, kleuren, verschillende lettertypen enzovoort), zonder de kosten uit het oog te verliezen. Heb je een eerste ontwerp uitgewerkt, dan stap je daarmee naar de klant om te kijken of dit is wat hij in zijn hoofd had. De ontwerpfase kan veel tijd in beslag nemen, want klanten krijgen vaak pas een beter idee van wat ze willen als ze het concrete ontwerp zien. Pas als de klant helemaal tevreden is, maak je het definitieve ontwerp. Soms vraagt de klant om ook het drukwerk van je ontwerp te begeleiden. Dan houd je toezicht op de verschillende drukprocessen om te controleren of het ontwerp de gewenste kwaliteit krijgt.


Branche:
Dienstverlening
Functie-categorie:
Reclame-communicatie
Auteur:
Niet bekend

Als vormgever/art-director heb ik veel tijdschriften gemaakt voor (VNU) en andere uitgevers: boeken, catalogie, brochures etc. Ook verzorg ik de standbouw van ontwerp tot uitvoering.
Naast het vormgeven blijkt redactioneel en organisatorisch
meedenken voor vele klanten een bijzonder prettige en
commercieel interessante ervaring. De ene keer maak je als grafisch ontwerper een catalogus van 264 pagina's en de andere opdracht houdt in dat je even snel 8 prijskaartjes uitdraaid, of een stand/presentatie moet regelen.


Branche:
Communicatie-media
Functie-categorie:
Reclame-communicatie
Auteur:
Niet bekend

Als grafisch ontwerper werk je in opdracht aan een creatief
project. Dit kan variëren van het maken van een advertentie,
brochure, tijdschrift, boek of het vormgeven van een
internet-site.

Je werkt veel achter de computer (meestal een Apple
computer) met verschillende software. Naast het bedenken
en uitwerken van een ontwerp heb je dus ook contact met
een opdrachtgever maar ook met een drukkerij. Deze gaat je
ontwerp verder uitwerken, het is dus belangrijk dat je ook
hier goede afspraken maakt over o.a. het papier en hoe
de kleuren moeten gaan worden.

Werken in dit beroep verschilt per opdracht, de ene opdracht
moet snel af zijn en de andere heeft een langere looptijd
waar ook meer mogelijkheden zijn.

Zoek een beroep / werkervaring

Loopbaanexperts

Vacatures

En nu...?